Buenos Aires

7 februari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Buenos Aires ligt aan de Rio de la Plata en is een prachtige stad met vele mooie en zeer oude gebouwen die me aan Parijs of Madrid doen denken. De straten zijn zo aangelegd dat er een rasterpatroon ontstaan is, net zoals in New York, dus je kunt heel gemakkelijk de weg vinden. In totaal zijn er meer dan 40 wijken of Barrios in de stad, maar ik heb slechts enkele bezocht. Natuurlijk Regoletta, met de beroemde begraafplaats waar o.a. Eva Peron begraven ligt. Dan San Telmo met haar ateliers, oude huizen met binnenplaatsjes, antiekwinkeltjes en restaurantjes en tangobarretjes.op de plaza Dorrego wordt in de open lucht de tango gedanst, er is een beroemd en heel erg oud cafe"Dorrego" en in het weekend staan de straten vol met de stalletjes van antiekmarkten. Er is nog een oud winkelcentrum uit de jaren twintig met oude tegelvloeren, smalle houten deuren, vogelkooien en allerlei tweedehands of antieke spulletjes te koop. Heerlijk om even doorheen te lopen en te snuffelen. Net als in onze Europese steden zijn ook in BA de oude havengebouwen en pakhuizen gesloopt en is er een hele nieuwe trendy wijk met miderne architectuur ontstaan. Puerto Madero. Over de rivier is een brug gebouwd die de Vrouwenbrug genoemd wordt. Een belangrijke straat is de Corrientes waar het wemelt van de theaters en bioscopen.een andere leuke attractie is de enorme grote boekwinkel die in een oud theater gevestigd is. Super mooi met nog vele authentieke accenten.je kan hier tussen de boeken snuffelen en onderwijl genieten van een kopje koffie met een lekker taartje. Daar zijn de Latino's echt gek op.

Uiteraard ook een bezoek gebracht aan het oudste literaire cafe:Tortoni, je moet eerst een tijdje buiten in de rij staan wachten om naar binnen te mogen, maar het is beslist de moeite waard.marmeren gafeltjes met rood leer beklede stoeltjes, bronzen beelden, spiegels, en muren vol met oude portretten. Vergelijk het met het sjieke cafe de Flore in Parijs of Gabriella in Rome.s'Avonds kun je in de gewelven beneden genieten van een wervelende tangoshow en dat heb ik dan ook gedaan samen met Cuti.

1. Bert en Rina:
    8 februari 2014
    Mooi slot van een fantastische reis, ws zit je nu in het vliegtuig. We bellen, dt