Latinos in hun wereldstad en de Madres van de Plaza de Mayo

7 februari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Vervolg verblijf in BA
Uiteraard heb ik ook de Plaza de Mayo bekeken. Prachtige monumentale gebouwen en het Casa Rosa, het presidentiele paleis.( In Argentinie heeft men een vrouwelijke president Christina....ik heb haar vakantiehuis in El Calafate gezien).
Het plein ligt in een financieel district met enorme grote en chique bankgebouwen. Vergelijkbaar met Wall Street. Op donderdagmiddag lopen de Madres van de Plaza de Mayo en inmiddels dus ook de oma's, de abuelas, hun stille protesttocht op het plein i.v.m. de verdwijning van hun kinderen. Af en toe wordt er eentje gevonden. De vrouwen dragen witte hoofddoeken en deze zijn ook op het plein geschilderd op de straattegels, als symbool om hun protesten te ondersteunen.
Uiteraard zijn er vele prachtige kerken, het mausoleum van generaal San Martin met als wachten de grenadiers.en dan het oude gebouw van de krant La Prensa, nog origineel met ingelegde parketvloeren,prachtig glaswerk en houten beschilderde plafonds. Als een oase van rust is daar ook het oude klooster met haar binnentuin, de Basilica de senora de Merced.
En niet te vergeten de Avenida de 9de Julio. Deze is de breedste boulevard ter wereld en is wel 140 meter breed met meer dan 20 rijbanen. In het midden een grote obelisk, en aan de zijkanten vele grote reclameborden.
Genoten van een cortado in het literaire cafe Tortoni, en uiteraard ook een tangoshow meegemaakt.
Alle dagen was Cuti mijn gids na zijn werk en het was ontzettend gezellig om allerlei verhalen te delen. Cuti is net als Renae hier geweest als exchange student, en het was ongelooflijk hoe goed hij nog Nederlands kon spreken, maar ook hoeveel hij zich nog van die periode hier kon herinneren. Tot in de kleinste finesses. Die ervaring heeft hem zoals hijzelf zegt, gevormd tot de man die hij nu is.
De laatste 2 ochtenden heeft het ontzettend geonweerd en er was enorm veel wateroverlast van de regen. Dat maakte dat ik de laatste ochtend naar het museum Mamba wilde gaan. Maar halverwege ben ik teruggekeerd, want ik was doorweekt van de regen en hele straten stonden gewoon onder water.
En nu is mijn reis ten einde. Vanmiddag naar het vliegveld en dan fijn weer naar huis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl