Nat. park "Los Glaciares"

14 januari 2014 - El Chalten, Argentinië

Na het onverwachte oponthoud in Ushuaia na de staking, nu vanavond in El Calavate aangekomen. Dit is een jong dorp, gesticht om de grens te bepalen tussen Chili en Argentinie. Het was al laat in de middag dus dirct door met privebusje naar El Chalten. Dit was weer een groot voordeel,omdat het busje waar we maar wilden , stopte voor prachtige foto shoots. We hadden te maken met ondergaande zon en we reden op de uitgestrekte Patagonische hoogvlakte aan het Lago Argentino, op weg naar Los Glacieros. Dit is zo'n uniek gebied dat het door Unesco op de wereld erfgoedlijst geplaatst is. Er zijn hier vele gletschers en samen vormen zij een gigantische ijsmassa die hier ook wel het Zuid Patagonische ijsveld genoemd wordt. We hebben ook de bekende Fitzroy kunnen fotograferen. Erg indrukwekkend. En niet te vertellen hoe hard het hier waaide. Dat belooft niet veel goeds.

Onderweg ook nog gestopt bij de beruchte ranch La Leona, waar Butch Cassidy en Sundance Kid zich schuil hebben gehouden na hun bankovervallen.

De volgende dag vroeg uit de veren om te wandelen met gidsen door dit zeer gevarieerde landachap met kale bomen, bloemetjes, azuurblauwe meren en gletchers en grillige rotspieken. Nu ik dit schrijf heb ik behoorlijk de pijp uit, het was een expeditie van 22 kilometer!!!! Waarin we moesten stijgen maar ook dalen. Je kunt je voorstellen hoe het met mijn bovenbenen is!!, en daarbij ook de hele dag striemende regen en flinke storm die met enorm geraas door de vallei joeg. Maar na een hete douche, een uurtje slaap, en nu een glas wijn, is alles weer goed.

Morgen gaan we naar de Perito Moreno Gletscher, een van de vele hoogtepunten van deze reis.