Santiago de Chili

28 december 2013 - Santiago, Chili

Vannacht op een onmogelijke tijd aangekomen in Santiago. Na enkele uren slaap te hebben ingehaald begonnen met een wandeling naar het centrum om te genieten van een uitstekende cortado met empanada's. Het was best even wennen aan de warmte, maar dat lukte snel. Rustig aan beginnen. En niet te hard lopen. Santiago is een rustige stad met een betrekkelijk klein centrum,  ( toch 6 miljoen inwoners) het doet me een beetje aan Madrid denken hoewel het stratenplan op dat van New York lijkt. Eerst begonnen op de plaza de Armas met haar prachtige kathedraal, en het hoofd postkantoor. Ook nog een prachtige foto gemaakt van een monument voor de inheemse volken van Chili.  Verder veel bedrijvigheid  van schilders, schoenpoetsers, en mannetjes met speciale karretjes die snoep en pinda's verkopen.Vandaag het  voormalige presidentiele paleis bezocht ,waar  de tragische gebeurtenissen plaatsvonden tijdens de staatsgreep van Pinochet. En waar de afgezette president Allende zelfmoord pleegde.  Voor dit paleis ligt het plaza de la Constitucion, bekend van de vele vlaggen en driehoekslijnen. Pinochet richtte onder het plein een groot ondergronds complex in, met een regerings hoofdkwartier, vergaderruimten en kantoren. Het wordt in de volksmond el bunker genoemd. Hetzelfde heb ik meegemaakt en ben daar ook geweest vlak na de val van Caucescau, in Timisoara.

Aan de achterkant is een plein met een hele grote wateroppervlakte en daaronder bevindt zich een prachtig ontworpen cultureel centrum. Dit keer een expo van Italiaanse designers en  native kunst uit Chili zelf.

daarvandaan een  stukje gelopen naar de roodgekalkte koloniale Iglesia de San Fransisco die in 1572 gebouwd is.het houten plafond is nog grotendeels bewaard gebleven net als de cederhouten koorbanken. Hier werd ik een beetje lastig gevallen door een zwerver en dat was de reden dat ik niet naar de Barrio Paris- Londres gegaan ben, het is een buurtje van 2 straatjes  met huizen ontworpen in neo klassieke stijl.

Daarna gelopen naar Cerro Santa Lucia, een kerk gebouwd op een rots. een hele tippel om alle trappen naar boven te lopen, maar heb het toch gedaan, prachtig uitzicht en boven was een tuintje dat Charles Darwin aangelegd heeft.

de dag was grotendeels voorbij en ik besloot een taxi te nemen die me naar de  kunstenaarswijk Bellavista zou brengen, toen we daar doorheen reden trok het immens grote beeld van San Cristobal boven op de cerro (Heuvel) mijn aandacht. Dus heb de taxi verlaten (na overleg uiteraard  en betaling van 2,50 euro!!,! En met de finuculair naar boven. Was toch weer erg de moeite waard, want overal  had je uitzicht op de Andes. Paus Johannes Paulus de ii is er met zijn pausmobiel ook geweest.

tot slot dus toch geeindigd in de barrio  Bellavista waar een bohemienachtige sfeer hangt. Daar mijn eerste biertje gedronken in Chili en genoten van een lekker stuk vlees. De straat Pio Nono is bezaaid met allerlei muurschilderingen en graffitti.

nu vind ik het genoeg voor vandaag, morgen weer een nieuw verhaal.

Annette

1. Bert en Rina:
    29 december 2013
    Annette heerlijk dat je het zo hebt uitgeschreven wij volgen in jouw voetsporen. Ik kan mij van 10 jaar geleden nog wel wat herinneren maar niet meer alle details. Je start klinkt goed. Mail je nog, liefs van ons.