Vina del Mar

29 december 2013 - Santiago, Chili

Vanmorgen met taxi op weg naar busstation. Ik keek mijn ogen uit. Honderden bussen en vele honderden mensen allemaal gehaast om hun bus te pakken.helaas, was ik toch op de verkeerde terminal beland, dus snel weer met een taxi naar terminal Alameda. Voor Rina: het loket om kaartje te kopen is binnen bij metro ingang. Kaartje kost 4 euro voor een busrit van 2 uur. Je moet naar halteplaats S7 om naar Valparaiso te gaan. Bagage kan onderin bus en daarvoor ontvang je een coupon.

Nu verder: de rit naar Vina del Mar deed me denken aan een tocht door de Spaanse Pyreneen. Door bergachtig gebied , weinig dorpen , maar wel wijngaarden. Onderweg stopte de bus enkele malen om een mannetje wat van zijn koffie en koeken en broodjes te laten verkopen.

Aangekomen in Vina, deed ik moeite om een taxi te pakken. Helaas spreken er slechts weinig mensen Engels en zeker niet de oudere mannen. Het was dus moeilijk om duidelijk te maken waar mijn b&b was. Op dat moment stapte er een man op ons groepje af en vroeg of er moeilijkheden waren. Zijn naam is Robert en hij is een Nederlander die al vele jaren in Chili woont.hij was zo vriendelijk met mij mee te lopen om mijn hotelletje te zoeken. We konden het niet vinden en uiteindelijk in een internet cafe nogmaals het adres opgezocht. Het bleek in de buurt te zijn. De naam is high house, en we moesten dus een straat in die omhoog loopt. Eerst waren we in een armoedig huis met allemaal steile trappen en ik dacht hoe kom ik in godsnaam boven met mijn zware tas? Gelukkig was dit niet het goede adres.

nee het was aan de overkant. En wat voor een adres.... Een super adres. Een heel mooi huis met een prachtige kamer met houten vloeren, en alles up to date gerenoveerd. Hele fijne sfeer en een fantastisch buiten terras waar ik morgenochtend van mijn ontbijtje mag genieten ( in de zon).

daarna snel mijn bikini aan en op weg naar het strand, een minuut of 20 lopen. Het is een heel leuk strand, heel erg druk, vele parasols en ouders met kinderen, ook hier weer een hele goede sfeer en iedereen is bereid je te helpen. Een lekker ligbed met parasol gehuurd en van d e eerste zonnestralen genoten. Rond een uur of 7 kwam de vloed met hele hoge golven opzetten en dat was echt fun voor iedereen. Lang niet zo meegemaakt. Daarna langs de boulevard gelopen om een tentje te vinden waar ik wat zou kunnen eten. Kwam bij een soort Italiaans ijscafe met een leuk terras. Toen ik aan een tafeltje zat werd ik geobserveerd door 2 ietwat oudere dames. Ik glimlachte maar een beetje naar hen.Net achter mij gingen gelijktijdig 3 jonge mensen zitten. Erg  vrolijk en ze leken me ook aardig . Er stond ook al een tijdje een oudere man in een rood overhemd naar me te kijken en uiteindelijk trok hij zijn stoute schoenen aan en begon een heel verhaal in het Spaans. De oudere dames hadden lol en ook de 3 jonge meiden. Een van hen sprak Engels en zij vertaalde voor mij. de oude man wilde graag bij mij aan tafel zitten. Okay, why not??.twee tellen daarna vroegen de 3 jonge meiden of  we de tafeltjes tegen elkaar aan zouden schuiven, zodat we een beetje met elkaar konden praten.en zo gebeurde. Oh what a night. We hebben zoveel plezier met elkaar gehad of we elkaar al jaren kenden. Op een gegeven moment zat de oude man er een beetje voor Joker bij en hij zei dat hij even iets uit zijn auto ging halen. Nou, we hebben hem niet meer terug gezien. Dat kun je raden. Maaaaarrrrr.... De 2 andere  oudere dames zaten met volle teugen te genieten van het schouwspel en ik nodigde hen uit om ook aan te schuiven. Een van hen sprak Engels en we konden dus een leuk gesprek hebben. Ze hebben er zichtbaar van genoten en toen ze weggingen kregen we allemaal een dikke kus. Ongelooflijk, we zijn allemaal vreemden van elkaar, zomaar uit het niets ontstaan!!, Het was een wonderbaarlijke avond waarin nieuwe vriendschappen werden gesloten. Tot slot brachten de 3 meiden mij nog met de auto terug naar mijn b&b. Tot zover mijn kennismaking met Vina del Mar.

1. Inge:
    30 december 2013
    Hey Annette weet niet of deze mail bij jou komt maar dat hoor ik vanzelf. Wat heb je in deze paar dagen alweer bijzondere dingen meegemaakt. Leuk hoor en geniet er maar van. In gedachten zie ik hoe het een en ander gaat ! Nog even en je ziet Hetty/tyco en Matt. Veel plezier met elkaar en mocht je niets meer laten horen voor 2014, want down under heb ik dat veel eerder dan jullie, dan wens ik jullie allemaal een gezellige jaarwisseling. Doe ze de groeten van me. Liefs inge
  2. Bert en Rina:
    30 december 2013
    Hi Annette, we hebben genoten van je verhaal. Liefs
  3. Hans:
    31 december 2013
    Zussie, Het loopt in Nederland langzaam naar de klok va 24 uur, 31 december. 2014 wacht, ook voor jou, maak er een mooi jaar van, te beginnen met je reis in zuid-Amerika.
  4. Bert en Rina:
    1 januari 2014
    Lieve Annette heb je heerlijk op het strand gedanst !!!!! Lieve groet en een mooi 2014 van ons gewenst.